Блюдолизец Храбър

септември 16, 2008

Тази сутрин останах неприятно изненадан от новината, че са отнели наградата „Черноризец Храбър“ за млад журналист на Калин Руменов за расизъм.

Познавам Калин, пили сме с него и имам представа за идеите му. Част от тях не ми допадат, а и статиите му трудно чета, но съм убеден, че последното, в което може да бъде упрекнат, е расизъм.

Не разбирам обаче лицемерната позиция на тези, които се подписаха срещу него, както и сервилното поведение на академията, която му отне наградата. Отнемайки награда, която преди това са връчили след безпристрастно оценяване в присъствието на президент, премиер и т.н. ги дискредитира тях и наградата им, дотолкова, че догодина хората да се срамуват да я получат.

Абсурд, като тези за които пише Калин. Само няколко откъси от едно негово интервю:

– Как възприемаш наградата за млад журналист, която получи?

– Въпреки че съм на 28 години, все още ме награждават за млад журналист. За мен всъщност това е втората ми награда в живота. Първата я получих в трети клас за някаква дивотия, която дори съм забравил. Сега на 28 години получавам втората за млад журналист, може би следващата ще бъде за чичо журналист и то след 20 години. Аз не гледам кой знае колко сериозно на тази награда, да изпадна в еуфория и да си помисля, че е станало нещо кой знае какво.

– Защо?

– Много е абсурдно това, че ние сме там, заедно със Станишев и Първанов, и Станишев награждава журналистиката. Малко се чувствам като „добре дошъл в конюнктурата” с тази награда. Досега според мен по-скоро съм бил извън. Има доста голям риск в нея, както за мен, така и за тия, които са ми я присъдили. За мен рискът е в това, че ставам част от тази конюнктура, а тези, които ме награждават, редактори и издатели, те малко или много легитимират този начин на писане. Досега рискът си го позволяваше „Новинар”. След като те ми дават такава награда, може би и другите издания би трябвало да си позволят този език да се използва.

*****

– Кое те провокира?

– Интересувам се много от реклама, от пропаганда, от обществени манипулации и общо взето гледам всичко да го пречупя през тази призма. Абсурдите ме провокират, те са толкова много. При положение, че всяка седмица успяваш да намериш абсурд, това не говори добре за държавата.

8 Коментари “Блюдолизец Храбър”

  1. zarzala Says:

    Eдин истински журналист би трябвало да мисли по-дълбоко за „нещата от живота“, още повече след като е получил награда за идиотщини, която … след това му е била „отнета“. Въобще – много въпроси … нали?!?

  2. Виктор Says:

    ето два откъса от текстове заради които срещу него бе проведена кампания:

    “…Който сее циганско семе, жъне социални помощи. Циганите се плодят, докато вие плащате данъци, bg пичове и пички….. Циганите идът като вълци, плодят се като овци и в това няма никаква поезия. Циганите след 30 години ще бъдат същите като днешните. Пак ще свършват често в жените си. Пак няма да се издържат сами и да носят пари в голямото българско семейство. А в него и след 30 години ще липсва цигански план. Прекалено е да чакате половин живот, за да констатирате, че са ви го ограбили циганите…” Циганите идът” (20.12.2007 г.)

    “Първите, които ще си тръгнат, са световните компании. Няма на кого да
    продават новите си лайна и ще се преместят на място с по-малко цигани и повече пари. Кой ще си купи сапун за мека и нежна бяла кожа – мръсните мангали може би..”Циганите идът” (20.12.2007)

    а ето и чл.2.5. от Етичния кодекс на българските медии

    2.5. ДИСКРИМИНАЦИЯ

    2.5.1. Като уважаваме правото на всеки да живее в сигурност и безопасност, няма да публикуваме материали, подбуждащи или насърчаващи омраза, насилие и всякаква форма на дискриминация.

    2.5.2. Няма да посочваме расовата, религиозната, етническата принадлежност, сексуалната ориентация, умственото или физическото състояние, ако тези факти нямат съществено значение за смисъла информацията.

    Авторът на горепосочените текстове очевидно много се е отдалечил от Етичния кодекс от който би трябвало да се води в журналистическите си рвения, а стилът му много напомня стила на Фьолкише беобахтер – издание което преди няколко десетилетия постави някои „жалони“ в пропагандата.

  3. grigorweblog Says:

    @zarzala: „истински журналист“, „нещата от живота“ и „идиотщини“ са отвлечени понятия. за теб са едно, са мен – друго
    @Виктор: „дискриминация“ е също толкова отвлечено понятие. Няма измеримост на дискриминацията, затова всеки и никой може да е дискриминиран в същото време. Ти явно виждаш дискриминация в цитираните текстове, а аз просто виждам нещата, които хората си говорят.

    Аз твърдя, че в идеите на Калин има толкова расизъм, колкото и в обществото ни. Моят светоглед е по-различен, затова този постинг не защитава идеите му, а е относно решенията на академията. Някои казват, че наградата се връчва за конкретни статии. Тогава защо гледаме останалите статии? В същото време ти цитираш статии, които са били излезли преди академията да вземе решение. Тогава защо не ги е взела предвид? Та проблемът не е в наградата, а в това кой и как я дава.

  4. Графът Says:

    Проблемът е, че,както обикновено става, някой е предложил „Я да дадем тая година наградата на това момче, има остър език и пише патриотично.“ (защо е отдерен въпрос). Членовете на журито са хвърлили по един поглед на отбрани работи. И готово.
    Или мислите, че са седнали да се запознават с цялостното му творчество? Или с цялостен обзор на писанията на журналистите през периода? Хе! 😀
    Премиерът и Президентът най-малко са за упрек – те по презумция се доверяват в такива случаи на „авторитетното жури“.
    Както са отнели наградата, така трябва да отнемат поне за следващата номинация правото да бъдат арбитри на всички от тази комисия.
    А за г-н Руменов не мога да давам преценка – не съм запознат с неговите писания. Няма и да бъда, като съдя от цитатите тук – подобен стил не ми е по вкус, винаги понамирисва…

  5. Ивката Says:

    Евреите, след като са толкова загрижени за българските цигани, що не си ги земнат в Израел. Оттам насетне ще им е лесно – по една пушка в черните ръчички и хайде в Палестина!


  6. Точно обратното: “истински журналист”, “нещата от живота” и “идиотщини” са много конкретни, не „отвлечени … неща“.

  7. xunap Says:

    Ми цитираните по-горе текстове на журналиста са расистки. Все едно всички цигани са някакви полухора-полуживотни. Крайно обидно за циганите. Ако бях циганин бих се засегнал, особено ако се трудя по цял ден, изхранвам си семейството и държа децата ми да учат. Схващате ли?

  8. grigorweblog Says:

    За расизъм си говорете другаде, той не е тема на този постинг, както вече подчертах. Говорим за академията, която връчва наградите, за критериите и и за престижът и.


Вашият коментар

