Билети и карти за проверка!

юли 2, 2008

Тази сутрин си говорихме с един колега каква е ползата от новата система за таксуване в градския транспорт в София.

Колегата, като един истински одитор, веднага се хвана за това, дали ще се подобри контрола.

Аз, като един истински консултант, се замислих каква ще е добавената стойност от цялото това начинание, както за хората, под формата на повече удобство или варианти за плащане, така и за общината, под формата на повече приходи.

Общо взето и двамата се отнесохме доста скептично към това мероприятие. Нищо в цялата система не дава повод да се мисли, че ще се намали броят на хората, пътуващи без билети. Дали билетът е хартиен или електронен, а перфоратотър е перфоратор или валидатор, по никакъв начин няма да възпрепятства гратисчиите. В единия случай те не дупчат билет, а във втория – не го валидират. Оттук следва, че общината не очаква по-високи приходи от намаляване на гратисчиите и не смята да се занимава с тях.

Схемата с диференцираното плащане в зависимост от време или разстояние също ще се умува в бъдеще, което значи, че общината не планира повишение на приходите и по този начин.

Излиза, че новата система, която струва 3 млн. евро, в близко бъдеще няма да повиши приходите.

Хората, от друга страна, също няма да почустват някакъв велик благотворен ефект от новите цифрови технологии в старите раздрънкани трамваи. Може би няма да показват потни мишци пред останалите и може би няма да се налага да вадят билета от чантата си (а какво ще стане, ако в чантата има повече от един билет?)

Валидаторите също са ми странни. Видях един, докато се рестартираше – жив компютър, с процесор, памет и операционна система. И това само за да маркира електронни билети. За какво им е екрана например? Всеки път като погледна touch screen-а гамена в мен се събужда и си задавам въпроса „А при какъв натиск с палец може да се счупи този екран?“ Десетина хиляди тинейджъри вече са си задали този въпрос по дългия път към Люлин, а някой може и да са пробвали. Технологията, описана в „Капитал“, включва също нещо като сървър при водача на всяко превозно средство и някакви клъстъри по депата.

Въобще, в този проект грандиозността на начинанието(обзалагам се, че ще спечели IT проект на годината) може да се съизмерва с безполезността му поне в следващите няколко години. 

Advertisements

6 Коментари “Билети и карти за проверка!”

  1. longanlon Says:

    не съм ги виждал тия джиджавки, ама ти звучиш логично…

  2. t Says:

    съвсем прав си, че в момента на валидаторите не им трябва екран, също си прав, че няма смисъл от системата, поне докато не се въведе и нова система за таксуване на пътниците. а това от своя страна ще стане, когато такива валидатори се поставят и в автобусите. дотогава идеята е да се види какъв е пътникопотока, каква е дължината на средното пътуване и т.н. съвсем логично според мен и евентуално това да позволи изграждането на максимално добра за нашите условия система на таксуване ( на зони, време или реално пропътувано разстояние). и на мен обаче ми се струва, че ще е доста трудно, не само, защото валидаторите ще паднат жертва още преди да са започнали да се ползват за маркиране на маршрут, да кажем. и още един интересен момент, принципно смисълът на системата не е да се смени носителят само, а да се използват възможностите му (да се вкарват пари в картата от повече пунктове и т.н., да се използва и при други услуги) интересно ще има ли достатъчно подкрепа от други страни- вериги супермаркети/ телекоми, които да предоставят възможност за такова зареждане на картата и т.н. ако системата се вкара през 2009 в автобусите, ще трябват поне 6 месеца (според мен) преходен период, още няколко, за да се измисли системата за таксуване (най-важния елемент май) и така до края на света- поне 2010 го виждам оптимистично.извинявам се за дългия коментар.

  3. Прасчо Says:

    Понеже българинът е говедо, тези валидатори трябват да се поставят в огнеопорна, бронирана среда…иначе през месец ще се подменят.

  4. grigorweblog Says:

    @t: и аз чух това, че искали да събират статистическа информация чрез валидаторите, но за да се измерва времетраене и изминато разстояние, е необходимо да се отчиташ на качване и на слизане, а доколкото разбирам не е такава идеята.
    @Прасчо:Валидаторите изглеждат здрави и ако наистина го нямаше екрана щяха даже да изглеждат вечни.

  5. t Says:

    @ Григор, ок, има и още нещо, което обаче и на мен не ми е 100% сигурно като информация- в момента една карта е предвидена за месец ИЛИ 140 пътувания (така си и пише). при активиране всеки път може да се маха по едно пътуване и така. въпреки че това са доста пътувания е реално да направиш над 140 и да смениш картата. но това си е моя спекулация. а иначе наистина може само хората в часовия диапазон да се отчитат, ако става въпрос за еднократно „валидиране“, което пък е вариант, ако искат да въведат друг начин за диференцирано таксуване-а именно по часови зони. иначе има gps и може да се отчете лесно с две чекирания. защо си мисля, че и на тях не им е ясно и ще въведат и чекване и на слизане от транспорта. темата ми е изключително интересна, вероятно защото нямам шоф. книжка 🙂 принципно за екрана чух, че има защитно стъкло, но как става като е тъчскрийн, не ми е ясно,а и не съм се заглеждала.


  6. […] проверка 2 Публикувано в: Общи — grigorweblog @ 7:46 am В един постинг преди 4 месеца коментирах идеята за електронните […]


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: